Rheinenergie og (endnu mere) tysk effektivitet

27 jul

Vi har nu boet i vores lejlighed i over et år — vi overtog den pr. 1. juli sidste år. Der har været virkelig mange — anstrengende og belastende mange — ting, der ikke har fungeret, og ting, der har taget meget, meget længere tid at få funktionsdygtige, end vi havde drømt om, da vi flyttede ind i en nyistandsat lejlighed. Som jeg tidligere har været inde på, tog det fx tre måneder at få telefon, og jeg glemmer heller ikke lige med det samme, hvordan jeg i slutningen af maj pludselig fik håndvasken i badeværelset ned over mig, mens jeg stod og børstede tænder. Det gav mig et ret stort blåt mærke på knæet, men det pyntede ærligt talt heller ikke med håndvasken liggende i en akavet position på badeværelsesgulvet. Det viste sig, at den kun var sat op med nogle meget små skruer — og det er en meget stor og tung håndvask.

Nå, men under alle disse trakasserier har vi da hele tiden haft elektricitet. Det vil sige, det har vi haft indtil forleden, da min mand kom hjem fra arbejde, og der pludselig ikke var noget strøm — og det var ikke bare sikringerne, der var røget. (Selv var jeg ikke til stede — jeg har forføjet mig udenbys.) Det viste sig, at Rheinenergie havde været forbi og tage tælleren ned og dermed stoppet for elektriciteten til vores lejlighed. Nu har vi haft “glæde” af Rheinenergie før: For et par måneder siden havde de et større opgravningsarbejde ude på vejen, og udover at spærre for vores indkørsel, hvilket var ret besværligt, klippede de også telefonkablet over til hele huset. Men det var et uheld — det var nedtagningen af tælleren ikke.

Min mand fik hjælp af advokatkontoret ved siden af til at ringe og få en forklaring. Jamen, der var ikke registreret nogen forbrugere i den lejlighed. Man skal være registreret som forbruger, ellers kan man ikke få el. Advokaten forklarede Rheinenergie, at der var tale om udenlandske forbrugere, og at de ikke var bekendt med reglerne for registrering, og de havde brug for strøm NU. Det kunne desværre ikke lade sig gøre, men de lovede at komme forbi dagen efter. Så min mand måtte klare sig med stearinlys den aften og krydse fingre for, at køleskab og fryser kunne holde på kulden, indtil strømmen kom igen.

Nu vil jeg skynde mig at indskyde, at det ikke er sådan, at vi tror, man ikke skal betale for el. Og vi synes egentlig også, at det lyder helt rimeligt, at man skal registreres som forbruger. Vi havde bare regnet med, at det var sket i forbindelse med, at tælleren var blevet sat op sidste år, hvilket udlejeren havde sørget for. Og så troede vi i øvrigt, at vi betalte el over huslejen. Her er det måske på sin plads at forklare, at i Tyskland opererer man hhv. med en “Kaltmiete” og en “Warmmiete”. “Kaltmiete” er grundhuslejen, mens “Warmmiete” er inkl. forbrug af vand og varme og (troede vi) el. Da vi ledte efter lejlighed, fik vi den tommerfingerregel at gå efter, at man skal regne med 2 € pr. kvadratmeter pr. måned, som altså skal lægges oven i grundhuslejen. Nu skal vi have studeret lejekontrakten grundigere for at finde ud af, hvad vi egentlig betaler for. Det er meget muligt, at vi alligevel ikke betaler el over huslejen, men skal betale direkte til Rheinenergie. Så er det bare, jeg tænker: Lader Rheinenergie virkelig bare folk bruge elektricitet et helt år uden at gøre sig den ulejlighed at sikre, at der er registreret en forbruger — og dermed en betaler — på adressen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *